Serbia

La Svizzera sostiene la Serbia nel suo cammino verso l’integrazione regionale ed europea rafforzando i processi e le istituzioni democratiche che danno prova di efficienza ed efficacia e promuovendo una crescita economica sostenibile per tutti. Tra gli ambiti prioritari della cooperazione rientrano il sostegno al buongoverno locale, lo sviluppo economico e l’occupazione, cosi come la gestione sostenibile dell’energia e lo sviluppo urbano.

© FDFA

La disgregazione della Jugoslavia negli anni 1990 ha messo a dura prova l’economia e le infrastrutture della Serbia. Da allora il paese ha già fatto molti passi avanti: nel 2014 sono stati avviati i negoziati per l’adesione all’UE, sono state varate parecchie riforme promettenti per l’amministrazione pubblica e l’economia e la disoccupazione è in calo. Ma per garantire il benessere di tutti vanno ancora affrontate sfide di notevole portata. In particolare nelle regioni rurali molte persone devono far fronte alla povertà e alla disoccupazione, la crescita dell’economia è lenta e le trattative per aderire all’UE procedono in modo laborioso.

Buongoverno democratico

La Svizzera sostiene la Serbia nel processo di decentralizzazione e s’impegna affinché le amministrazioni e le autorità locali agiscano con trasparenza ed efficacia, fornendo servizi di elevata qualità, che rispondano alle esigenze dell’intera popolazione e del settore privato. I cittadini e le cittadine, i Comuni e le organizzazioni della società civile ricevono un sostegno affinché a livello locale e nazionale si prendano in considerazione gli interessi e le esigenze di tutti e il governo sia tenuto a rendere conto del proprio operato.

Riforme economiche e dello Stato

Sviluppo economico e occupazione

La Svizzera si adopera per una crescita economica sostenibile in Serbia. Da un lato vengono migliorate le condizioni quadro per le imprese serbe, in modo tale che possano avere migliori possibilità d’accesso ai mercati esteri e a possibilità di finanziamento, dall’altro, vengono promosse l’innovazione e l’imprenditoria per incrementare la competitività. La Svizzera incoraggia lo sviluppo di un’amministrazione finanziaria operativa, efficiente ed efficace, che dia conto della propria attività in modo trasparente. Al fine di ridurre l’elevato tasso di disoccupazione si sta lavorando per ampliare l’offerta nel campo della formazione professionale orientata al mercato e rivolta in particolare ai giovani e ai gruppi svantaggiati.

Sviluppo del settore privato e servizi finanziari

Gestione sostenibile dell’energia e sviluppo urbano

La maggiore efficienza energetica e il crescente ricorso alle energie rinnovabili non solo contribuiscono a ridurre le emissioni di CO2, ma rappresentano anche un requisito per aderire all’UE. Tramite progetti innovativi, la Svizzera aiuta la Serbia a promuovere in misura crescente l’utilizzo di energie rinnovabili (come la biomassa e la geotermia), riducendo così le emissioni. L’energia è utilizzata con maggiore efficacia grazie al ripristino di reti di teleriscaldamento e grazie al risanamento di edifici pubblici. Inoltre una pianificazione energetica a lungo termine e una migliore gestione dell’infrastruttura urbana fanno sì che le città e i Comuni siano meglio preparati a gestire eventuali rischi.

Approvvigionamento energetico

Migrazione

Il partenariato in materia di migrazione concluso nel 2009 tra la Svizzera e la Serbia punta ad affrontare insieme le sfide poste dal fenomeno migratorio e a sfruttarne il potenziale economico e sociale a vantaggio del Paese. Varie misure sono sostenute e realizzate in questa prospettiva, ad esempio il reinserimento dei migranti di ritorno e la prevenzione della migrazione illegale.

Migrazione

Metodo di lavoro e partner

La Svizzera coordina la sua cooperazione di transizione a stretto contatto con le autorità locali, gli altri paesi donatori e le organizzazioni internazionali come l’UE e l’ONU, nonché con le istituzioni finanziarie internazionali (IFI). Tutti i programmi della DSC e della Segreteria di Stato dell’economia (SECO) includono i principi del buongoverno e della parità tra i sessi.

Partner importanti della Svizzera in Serbia

  • Ministeri, autorità comunali (di città e di comuni rurali), associazione nazionale dei Comuni
  • ONG svizzere e locali
  • Partner bilaterali e multilaterali: UE, Germania, Banca Mondiale e Fondo monetario internazionale (FMI), Organizzazione mondiale del commercio (OMC), Banca europea per la ricostruzione e lo sviluppo (BERS), Programma di sviluppo delle Nazioni Unite (PNUS), UNICEF, Ufficio delle Nazioni Unite per l’assistenza ai progetti (UNOPS), Istituto di credito tedesco per la ricostruzione (KfW) 

Progetti attuali

Oggetto 13 – 23 di 23

Contribution to the Roma Education Fund (REF)

01.12.2015 - 31.12.2020

REF is the lead organization for Roma education. SDC is supporting REF from its inception, contributing in a relevant way to the Roma decade. REF recently defined a strategy (2015-20) and is strengthening its results orientation. By continuing the partnership with REF, with a focus on pro-inclusion policy dialogue, SDC ensures coherence and consistence of its position in the Roma inclusion agenda. REF's focus on children from early childhood is crucial for the social inclusion of the next generation of Roma.


Strengthening Oversight Function and Transparency of the Parliament

01.11.2015 - 31.10.2019

To benefit Citizens whom they represent, parliamentarians have an important stake in law making including accurate consultation mechanisms. Equally important is their oversight function over the executive's expenditures. Also, the representation of Citizens as per their political power and regional affiliation reflects important features of an effective parliament. The intervention will address identified shortcomings both in the National Assembly as well as in local assemblies of Serbia, thus enhancing their democratic legitimation.


Resources for Local Democracy

01.09.2014 - 31.10.2019

At the request of the Serbian Government, SDC will support three reforms on Serbia’s path towards European integration: 1) the enforcement of a municipal finance law that awards good performance of local governments and ensures the necessary resources for democratic decisions; 2) the development of regional development policies for reducing regional disparities, including mechanisms for disaster risk prevention; and 3) high quality municipal audits aiming to achieve a rational use of public resources.



Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Support to public accounting reforms

01.12.2016 - 31.12.2020

This project aims at developing and strengthening the public accounting framework in Serbia in order to improve the use of public resources and increase transparency. The direct beneficiaries of this project are the Treasury Administration and budget users at central and subnational level.


Disaster Risk Financing and Insurance Phase II

01.12.2016 - 31.12.2021

SECO is partnerning with the World Bank to implement the Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Program to support primarily SECO priority countries in building their financial resilience to natural disasters. Countries receive technical assistance helping them in their advance planning of financing needs in the case of natural disasters.


Renewable Energy for District Heating Program

01.10.2016 - 31.12.2021

The program, which is co-financed with KfW, replaces fossil fuel fired boilers of the district heating systems of Serbian municipalities with boilers fired by biomass and geothermal energy. Additional measures will be implemented to strengthen the management capacities of the involved district heating companies.


WB: Corporate Financial Reporting Program, Serbia (FINREP Serbia)

01.02.2016 - 31.01.2020

The program is executed by both, the World Bank's Vienna based Center for Financial Reporting Reform and by the recipient Serbian Government. Its supports Serbia to align its regulatory framework with the EU's acquis communautaire and with international best practice in the area of corporate financial reporting.


Energy City Project (Municipal Energy Efficiency Project, Municipal DRR Project)

17.08.2015 - 31.12.2020

The Republic of Serbia needs to increase the share of renewable energy and improve its energy efficiency. The MEEMP will support 4 selected municipalities in the implementation of national requirements in the energy and climate sector at municipal level by introducing the European Energy Award (EEA) system to Serbia.


Trade Cooperation Programme IV Components TWO (IPI) and THREE (Technopark)

01.01.2015 - 31.12.2019

This programme with Serbia is designed as an 'integrative' trade promotion package by SECO already implemented since 2003. The following programme aims at implementing a phase IV in different fields (WTO Policy, IPRs, High Tech Products).A cost and time extension concerning Component THREE was approved in July 2017 lasting until June 2019.

Oggetto 13 – 23 di 23